vrijdag 30 april 2010

reorganisatie

We gaan reorganiseren, ik zei het al eerder.

Zeuren op niveau kan ik prima, ga ik ook  maar weer eens doen.

Ik en mijn collega trainers vervullen een rol. Belgeit plus noem ik het altijd, maar in essentie belgeit. Wat betekent dat nou in de praktijk? Niet alleen voor mij maar ook voor mijn collega’s met een plus. Of wat te denken van de huidige teammanagers?

Wie mag er allemaal aan de selectie deelnemen?
Iedereen mag solliciteren, maar de medewerkers van wie de functie vervalt of bij wie krimp in de functie plaatsvindt, mogen met voorrang solliciteren. Als er dan nog vacatures over zijn, kunnen de overige medewerkers in procedure worden genomen.

De strijd ligt open voor iedereen. Volslagen goed dat mensen die zonder werk dreigen te komen voorrang hebben.  May the best…

Wat merk ik hiervan als agent bij KPN Contact?
Elke afdeling krijgt een Trainer/Coach die nieuwe en bestaande medewerkers gaan
trainen/coachen.

Elke afdeling. En wat bedoelen we met een afdeling. Eens verder lezen in die tekst.

Wat is het verschil tussen een teamleider en een inhoudelijke coach?
De Teamleider is breed verantwoordelijk voor zijn afdeling: budgetten, performance afdeling,
ontwikkeling medewerker. De Trainer/Coach is verantwoordelijk voor het trainen en coachen van bestaande en nieuwe medewerkers.

Daar zie ik niet veel verschil met wat ik nu doe. Al hoop ik dat het trainen en coachen van bestaande medewerkers een belangrijk onderdeel wordt en geen restcapaciteit.

Geef ik als teamleider straks leiding aan 20 agents + 1 trainer/coach =21 personen of zijn het 19 agents + 1 trainer/coach= 20 personen.
Uitgangspunt is 20 agents en een Trainer/Coach, maar afhankelijk van het totale aantal,
indelingen en afrondingen kunnen er kleine afwijkingen zijn.

Span of controle 20 agents. Dus met onze rond het even af 200 mensen komen er 10 teamleiders en 10 trainer/coach medewerkers.

wat gebeurt er met Teammanagers..?
Dit hangt af van het aantal en niveau teammanagement functies dat terug komt. Als
er bijvoorbeeld teveel Teammanagers op een niveau zijn, …. Zij kunnen overigens wel solliciteren op andere rollen zoals Trainer/Coach.

Dus als een teammanager geen teammanager kan zijn dan heeft hij of zij plots inhoudelijke kennis? Didn’t see that coming.

Mogen de huidige Agent Trainers en begeleiders ook solliciteren naar de Trainer/Coach functie?
Ja, Agent Trainers mogen hierop solliciteren. Alleen krijgen Teamleiders en medewerkers van wie de functie vervalt, voorrang bij geschiktheid.

In de hele chain of command vervallen functies. Al die mensen mogen reageren op de functie trainer/coach. Dat zijn veelal mensen met minder inhoudelijke kennis. En lees ik nou dat begeleiders niet aangemoedigd worden om te reageren?

Als ik niet door de selectie kom, wat gebeurt er dan?
Als je niet boventallig wordt door de krimp, en je wilt Teamleider worden, dan krijg je geen
selectie- maar een ontwikkelassessment. Als daar grote aandachtspunten uit komen, is het
raadzaam dit goed te bespreken. Je kunt dan alsnog besluiten om te solliciteren op één van de
andere functies, of om gericht met een ontwikkelplan aan de slag te gaan.

Dus ook al ben je niet geschikt, als je de wil toont om te veranderen mag je gewoon aan de slag. Ik mag hopen dat bij gebleken twijfel zelf de wil om te veranderen niet voldoende zal zijn om de functie te krijgen.

Uitgangspunt is dat de Teammanagers op hun huidige functieniveau 1 op 1 worden geplaatst in de functie van Teamleider

Oh, dus je kunt niet eens niet-geschikt zijn als teammanager.

Trainer/Coach:
• Inhoudelijk coachen en ontwikkelen van medewerkers
• Verantwoordelijk voor het inwerken en opleiden van nieuwe medewerkers

Krijgt een nieuwe medewerker dan een instroomtraining van deze trainers?

Assessments en benoemingen Teamleiders, Trainer/Coach

In onze vestiging is dit in juli/augustus/september.

 

Een indicatie van het functieniveau zegt een verwachting op niveau F/G. Nu is het D met een toeslag tijdens inzet. Het zal wel een overzetting op huidig functieniveau worden in de niveau schaal. Dat betekent een horizontale verplaatsing en per maand dus terug naar het basis niveau +2,5%. Dat wordt weer flink werken op toeslagmomenten anders trekt Bruin het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten