woensdag 4 november 2009

Hulpverleners aan het blok

Je vraagt om hulp bij je bedrijfsmaatschappelijk werker. Die verwijst naar een bureau ‘waar ze goede ervaringen mee hebben’.

Nou, ik niet.

Schuldhulpverlening betekent in mijn ogen hulp om zo snel mogelijk van je schulden af te komen. Overleg, aanbod, kijken naar mogelijkheden, pingelen. Hier werd een brief verstuurd aan alle betrokkenen om een opgave te doen. Na 5 maanden werd een voorstel verstuurd. Dat voorstel kwam na een maand of 4 afgekeurd terug.  Shit.

Midden in de chaos rond het overlijden van mijn vader hebben we de bmw nog eens gevraagd om hulp vanuit een sociaal fonds. Of ze de schuld van de weigeraar wilde overnemen zodat ik aan het fonds kon terugbetalen.

Dat was niet mogelijk omdat ik niet was ondergebracht bij het bureau waarmee het fonds een samenwerkingsverband had. Come again?!? Je raad me aan om naar bureau A te gaan maar dat is niet het juiste bureau. En bovendien raadt de bmw me dan aan om over te stappen naar die ander. Midden in de onderhandelingen. Met eisers die een goederen en loonbeslag op de plank hebben liggen.

We doen een vijf jaars voorstel voor 100% aflossing. Klinkklare onzin in schuldhulpverleningsland, maar je moet wat. Iedereen gaat accoord. Dus we denken rust te hebben.

En nu zit ik alweer achter de computer. Al maanden kloppen de betalingen niet, vaste lasten betalingen. En de aflossingsbetalingen gaan geheel buiten deze tussenrekening om. Die zie ik helemaal niet. De inkomsten die naar de schuldhulpverleningsrekening gaan niet, de betalingen die daar vandaan gaan ook niet. Zomaar ineens gaat er vanalles mis.

Ik mis inkomsten, 573 euro van de belastingdienst en een deel van mijn loon.
Een deel van de inkomsten zou doorgeboekt worden naar bemiddeling, en van de voortgang op bemiddeling zou ik een maandelijks overzicht krijgen.

Ik mis vaste uitgaven. Wel huur, mobielen, internet doorbetaald maar geen energie, water, verzekeringen, televisie totaal ongeveer 475 dat ik plots aan schuld heb. Het waterbedrijf heeft me al een brief gestuurd met 13 euro extra kosten. De ziektekostenverzekering wil mijn medeverzekerden uit de verzekering zetten en bij mijn werkgever voor mij 40 euro extra incasseren via beslaglegging.
Ik zie extra aflossingen voor de twee eisers die buiten de regeling zijn gehouden maar niet voor de belasting totaal 66.
Ik zie het inkomensbeheer plotseling 5 euro exclusief btw duurder worden terwijl ik me steeds minder beheerd voel.

Al in het begin zijn ze me geld gaan kosten toen om de haverklap mijn mobielen werden afgesloten (iedere keer heraansluitkosten), mijn internet steeds wegens wanbetaling werd afgesloten (heraansluitkosten). Mijn energienota werd keer op keer verhoogd met kosten. Zaken die voor zouden komen bij de rechter werden niet nagebeld met het verzoek om coulance. Dat voorkomen kostte me ruim 600 extra. Heraansluitingen en boete al wel rond 150 tot 200 euro extra kosten. Per maand 60 euro beheerskosten is nu na 15 maanden ook 900 euro. Kleine 2000 euro waarmee ik meer had kunnen aflossen.

Ik ben er meer dan zat van. Maar het bureau zal wel denken, ze kunnen toch nergens anders heen. Het contract met de eisers is gemaakt onder het voorbehoud dat bemiddeling via hen loopt. Vijf volle jaren lang.

Dit hou ik zo niet vol, dat weet ik wel. Op zeer korte termijn ga ik die dame maar eens de huid volpraten en eens zien of we een keer een werkende afspraak kunnen maken. Dit kan zo niet langer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten